ایجاد شماره ردیف در گزارش های اکسس

ترفند اکسس : ایجاد شماره ردیف خودکار در گزارش اکسس

یکی از اشیایی که در اکسس به وفور با آن سرو کار دارید گزارش ها هستند .

گزارش ها در واقع حکم خروجی هایی هستند که اطلاعاتی را که مرود نظر و درخواست کاربر هستند را به کمک آنها چیدمان نموده و در قالب و فرمت های مشخص در اختیار کاربر قرار می دهیم .

یکی از فاکتورهای مهمی که در ایجاد گزارش ها باید مراعات نمود این است که کاری کنیم که حداکثر اطلاعات را در حداقل فضا در اختیار کاربر قرار بدهیم به گونه ای که کاربر بتواند به بهترین نحو از این اطلاعات استفاده کند .

همانگونه که می دانید گزارش ها حاوی ردیف های متعددی از اطلاعات هستند .

یکی از نیاز هایی که کاربر ممکن است پیدا کند این است که بداند گزارش مورد نظر حاوی چند ردیف از اطلاعات می باشد .

اکسس در حالت عادی امکان مستقیمی را برای شماره گذاری ردیف ها در داخل یک گزارش در اختیار ما قرار نمی دهد .

اما در عین حال امکان وجود چنین قابلیتی را بطور کل از ما سلب نکرده است.

در ترفند امروز می خواهیم به سراغ این کار برویم که چگونه می توانیم به ایجاد شماره ردیف در گزارش اکسس بپردازیم . 

حتما می دانید که در حالت عادی چنین قابلیتی در ساختار گزارش های اکسس وجود ندارد . 

اما در بسیاری از موارد ایجاد و استفاده از این شماره ردیف ها می تواند بسیار کاربردی و مفید باشد . 

به تصویر زیر توجه کنید .

 

ترفند اکسس : ایجاد شماره ردیف خودکار در گزارش اکسس

 

در این تصویر مشاهده می کنید که یک ستون تحت عنوان شماره ردیف را به فرم خود اضافه نموده ایم .

این ستون قرار است ردیف های موجود در گزارش ما را شمارش نموده و آنها را به کاربر نمایش دهد  .

البته در کنار این موضوع باید قابلیت بروز رسانی داشته باشد . 

یعنی اگر اطلاعاتی از این گزارش به حذف و یا اطلاعاتی به آن اضافه شد این شماره ردیف ها بطور خود کار موارد مربوطه را منظور نمایند  .

اما برویم به سراغ اصل موضوع  چگونگی “شماره ردیف خودکار در گزارش اکسس “.

 

مطلب مرتبط : الزام کاربر به پرکردن اطلاعات یک تکس باکس

 

مراحل ایجاد شماره ردیف خودکار در گزارش اکسس

  1. ابتدا زارش مورد نظر خود را در نمای طراحی باز نمایید .
  2. به عنوان مثال به گزارش نمونه زیر توجه کنید .

 ایجاد شماره ردیف خورکار در گزارش اکسس

۳٫ حال می خواهیم یک ستون برای شمارش ردیف ها به این گزارش اضافه نماییم .

برای این کار می توانیم از یک Text Box  استفاده نماییم

برچسب مربوط به این تکس باکس را به نام “شماره ردیف ” تغییر می دهیم .

بعد از اضافه نمودن تکس باکس مربوطه کادر مربوط به Property Sheet  را باز می کنیم .

از کادر مربوطه وارد سربرگ    Data   می شویم . 

در این سربرگ تنظیماتی را باید انجام بدهیم که در تصویر زیر به روشنی می توانید این تنظیمات را ملاحظه نمایید .

شماره ردیف خورکار در گزارش اکسس

بعد از انجام این تنظیمات شماره ردیف به گزارش شما اضافه شده است .

با ترفندهای دیگر  در آینده با شما خواهیم بود .

همراه ما باشید . 

شماره ردیف خودکار در گزارش اکسس

یک ترفند -اکسس بازدید : 656 views 16 مارس, 2019 ۰