ساب فرم ها در اکسس ؛ همه چیزهایی که باید درباره آنها بدانید
سلام به سافت پلاس خوش آمدید . امروز می خواهیم در زمینه آموزش اکسس در مورد سابفرم ها در اکسس با هم صحبت کنیم .
پس اگر دوست دارید که بدانید :
1- ساب فرم چی هست و چه کاربردی می تواند داشته باشد و اصلا کجاها باید از آن استفاده کرد ؟
2-چطور می شود یک ساب فرم را ایجاد کرد ؟
3- تنظیمات مربوط به ساب فرم ها چی هستند و چطور می شود آنها را انجام داد ؟
و البته کلی تکنیک و نکته کاربردی دیگر را در زمینه کار با ساب فرم ها در اکسس یاد بگیرید از شما دعوت می کنم که حتما تا انتهای این آموزش را مطالعه کنید .
من علیرضا شهر آئینی هستم و همه آن چیزی که در کار با سابفرم ها در اکسس به آن احتیاج پیدا خواهی کرد را در این آموزش در اختیار شما قرار خواهم داد .
ساب فرم ها در اکسس ؛ چی هستند و چه کاربردی دارند ؟
آن چیزی که از آن تحت عنوان ساب فرم اسم می بریم یک قابلیت کاربردی در داخل نرم افزار اکسس است که در کار با فرم ها می توانیم از آن استفاده کنیم .
اما یک ساب فرم یا در اصطلاح SubForm چی هست؟
سابفرم به معنی زیر فرم است . سابفرم اصطلاحی است که به فرمی گفته می شود که در داخل فرم دیگر قرار می گیرد .
در این حالت به فرم اصلی در اصطلاح فرم والد و به فرمی که در داخل فرم اصلی قرار می گیرد در اصطلاح ساب فرم یا فرم فرزند گفته می شود .
اما این فرم های تو در تو یا همان فرم های والد و فرزند کجا قرار است به کار بیاید .
بیایید همه چیز را با مثال پیش ببریم .
فرض کنید که دو تا جدول داریم . در یک جدول اطلاعات مربوط به کتابها را ذخیره کرده ایم و در جدول دیگر هم اطلاعات مربوط به نویسندگان ذخیره شده است .
این دو تا جدول از طریق یک ارتباط یک به چند به هم مرتبط هستند .
حالا می خواهیم با استفاده از یک فرم اطلاعات مربوط به نویسنده را در فرم بالا و در زیر آن هم اطلاعات مربوط به کتابهای نویسنده مورد نظر را نمایش بدهیم .
البته این یکی از کاربردهایی است که در کار با این نوع فرم ها می شود به آن اشاره کرد در اگر تا انتهای این مطلب من را همراهی کنید با کاربردهای دیگری از این نوع فرم ها آشنا خواهیم شد .
حالا در ادامه با هم به سراغ ایجاد یک فرم و زیر فرم مربوط به آن می رویم . اما قبل از آن لازم است که راجع به ارتباط بین جداول در اکسس هم اطلاعاتی داشته باشید .
بنابراین توصیه می کنم که قبل از هر چیز مطلب مربوط به ایجاد ارتباط بین جداول در اکسس را مطالعه کنید .
مقدمات ایجاد یک سابفرم در اکسس
برای شروع کار به تصویر زیر نگاه کنید .
در این تصویر ما یک جدول داریم که شامل اسامی نویسنده ها است . در مرحله بعد از همین جدول یک فرم تهیه خواهیم کرد .
اگر برای ایجاد فرم از این جدول سوالی دارید می توانید به لینک زیر رفته و از آن کمک بگیرید .
مطلب مرتبط : آشنایی با انواع فرم ها در اکسس
علاوه بر این ما یک جدول دیگری هم داریم به اسم جدول کتابها که اطلاعات مربوط به کتابها را در خودش ذخیره می کند .
در حالت معمول برای اینکه بتوانیم با این جدول ها کار کنیم می توانیم دو تا فرم مجزا برای هر کدام از این جدول ها ایجاد کنیم . اما نظرتان چیست که اطلاعات مربوط به هر دو ی این جدول ها بطور واحد در داخل یک فرم داشته باشیم ؟
حالا می خواهیم کاری کنیم که اطلاعات هر دو تا این جدول ها را در داخل یک فرم داشته باشیم . برای این کار باید به سراغ قابلیتی به اسم سابفرم ها در اکسس برویم .
اما برویم و ببینیم که چه طور می شود یک سابفرم را ایجاد کرد .
برقراری ارتباط بین دو تا جدول
اولین کاری که باید انجام بدهیم این است که بین دو تا جدول مان یک ارتباط برقرار کنیم . برقراری ارتباط باعث می شود که این دو تا جدول به اطلاعات همدیگر دسترسی داشته باشند .
اینجا راجع به اینکه چطور می شود بین این دو تا جدول ارتباط برقرار کرد صحبتی نمی کنم چون در در یک مطلب مجزایی بصورت کامل راجع به این قضیه صحبت کرده ام .
فقط در تصویر زیر شما می توانید رابطه ای را که بین این دو تا جدول برقرار شده است را ببینید .
همانطور که می بینید در جدول سمت چپ یک فیلد داریم به اسم Writer_cod که به عنوان کلید اولیه در نظر گرفته شده است .
در جدول سمت راست هم همین فیلد وجود دارد . حالا از طریق همین فیلد ما یک ارتباط از نوع یک به چند بین این دو تا جدول ایجاد می کنیم .
حالا برویم به سراغ ایجاد یک ساب فرم
اول به سراغ جدول مربوط به نویسنده ها می رویم و برای آن یک فرم تهیه می کنیم . برای این کار مراحل زیر را دنبال می کنیم.
قدم اول : انتخاب جدول و ایجاد فرم
در این مرحله اول روی جدول مربوط به نام نویسنده ها یک کلیک کنید تا به حالت انتخاب در بیاید .
حالا برای ایجاد فرم کافی است به سربرگ Create رفته و روی گزینه Form کلیک کنید .
با این کار اکسس یک فرم از جدول مربوطه را در اختیارتان قرار می دهد . در نگاه اول این فرم شکل و شمایل خوبی ندارد . پس دست به کار شوید و دستی به گوشه و کنار این فرم بکشید .
مثلا سایز تکس باکس ها را تنظیم کنید ، یک عنوان برای آن انتخاب کنید کارهای دیگری از این دست را در انتها فرم شما می تواند چیزی باشد مثل تصویر زیر .
خوب حالا برویم سراغ مرحله دوم یا قدم دوم
قدم دوم : حالا یک ساب فرم ایجاد کنید
این مرحله مهمترین بخش از کار ماست . تا به اینجای کار ما یک فرم داریم .
حالا در این مرحله می خواهیم با هم یک ساب فرم را به این فرم اضافه کنیم . برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید .
اول فرم اصلی که در مرحله قبل ایجاد کردیم را در نمای Design باز کنید .
حالا به سراغ سربرگ Form Design بروید .
در این سربرگ به داشبورد Controls بروید و روی گزینه ای به اسم Subform کلیک کنید تا انتخاب شود .
حالا همین آیکون کلیک کنید تا انتخاب شود . بعد از این کار نشانگر موس را به قسمت Detail فرم خود برده و در یک نقطه خالی از آن کلیک کنید .
بلافاصله بعد از اینکه کلیک کردید یک پنجره مانند تصویر زیر برایتان نمایش داده می شود .
اسم این پنجره sub form Wizard است . کارش هم این است که می خواهد راهنمایی های لازم را به شما بکند تا در نهایت بتوانید یک ساب فرم را روی فرم خود ایجاد کنید .
پس از اینجا به بعد مرحله به مرحله و طبق راهنمایی های همین پنجره پیش خواهیم رفت .
البته اگر این پنجره بصورت خودکار برایتان نمایش داده نشد نگران نباشید علتش را در داخل ویدئوی همین صفحه برایتان عنوان می کنم . حالا برویم به سراغ ادامه کار .
توی پنجره بالا که شروع کار ما هم هست باید به اکسس بگوییم که سابفرم ما قرار است است اطلاعاتش را از کجا دریافت کند .
اگر اطلاعات مورد نظر در داخل یک جدول یا کوئری قرار دارد گزینه اول را انتخاب می کنیم .
اما اگر اطلاعات قرار است از داخل یک فرم بیایند از گزینه دوم استفاده می کنیم .
چون اطلاعات مورد نظر ما در داخل جدول مربوط به نویسندگان است بنابراین گزینه اول را انتخاب و روی Next کلیک می کنیم .
قدم سوم : کدام فیلدها را نیاز دارید .
بعد از رد کردن مرحله قبل اکسس پنجره زیر را برایتان نمایش خواهد داد .
توی این پنجره باید چکار بکنید ؟ مراحل کار را برایتان شماره گذاری کرده ام حالا کافی است . طبق دستورالعمل زیر پیش بروید .
در کادر شماره یک لیستی از همه جدول ها و گزارش های حال حاضر رد اکسس برایتان نمایش داده می شود . اینجا باید اسم جدول مورد نظرتان را انتخاب کنید .
جدول مورد نظر من عنوانش “tbl-books” است که اطلاعات مربوط به کتابها را در داخل آن ذخیره کرده ام .
در کادر شماره 2 یک لیست از همه فیلدهای موجود در جدولی که در کادر شماره 1 انتخاب کرده ایم برایمان نمایش داده می شود .
حالا کافی است که آن فیلد یا فیلدهایی را که می خواهیم داخل سابفرم نمایش داده شوند را انتخاب کرده و با استفاده از آیکون های فلش مانند که با شماره 3 مشخص کرده ام به کادر شماره 4 منتقل کنیم .
کارمان در این مرحله تمام شده و باید روی دکمه Next کلیک کنیم .
قدم چهارم: بین فرم و سابفرم رابطه برقرار کنید .
توی این پنجره برای اکسس مشخص می کنیم که سابفرم مورد نظر ما قرار است از طریق کدام فیلد خود با فرم اصلی ارتباط برقرار کند .
اگر قبلا دو تا جدولی را که فرم اصلی و ساب فرم ما از آنها ایجاد شده اند را به همدیگر متصل کرده باشیم اینجا مشکلی نخواهیم داشت چون خود اکسس تشخیص می دهد که چطور این دو تا فرم را به هم متصل کند .
در غیر اینصورت باید گزینه دوم را انتخاب کرده و خودمان به اکسس بگوییم که از چه طریق این دو تا فرم را به هم مرتبط کند .
توضیح بیشتر در این زمینه را در داخل ویدئوی آموزشی می توانید مشاهده کنید .
حالا روی دکمه next کلیک کنید تا به مرحله بعدی برویم .کم کم داریم به آخرهای کارمان می رسیم . 😁😁😁
قدم پنجم: یک اسم برای سابفرم خودتان مشخص کنید .
اینجا دیگر آخرین مرحله کار است توی این پنجره فقط باید یک اسم برای سابفرم خودتان تعریف کنید .
البته خود اکسس یک اسم پیش فرض را به شما پیشنهاد می دهد ، حالا می توانید همین اسم را قبول کنید یا اینکه اگر بخواهید خودتان هم می توانید یک اسم برای این ساب فرم در نظر بگیرید .
بعد از این کار کافی است روی دکمه Finish کلیک کنید و همه چیز تمام است .
حالا به محیط فرم هدایت می شوید . می بینید که یک فرم و یک سابفرم به محیط کاری شما در اکسس اضافه شده است .
شاید این سوالات هم در ذهن شما باشد .
کجاها باید از ساب فرم ها استفاده کرد؟
هر جا که شما مجموعه ای از اطلاعات مرتبط به هم داشتید که می خواهید در ان واحد به انها دسترسی داشته باشید استفاده از ساب فرم ها یک گزینه ایده آل خواهد بود .
آیا برای استفاده از ساب فرم نیاز است که بین جدول ها ارتباط بر قرار کنیم ؟
بله . برای اینکه بتوانید اطلاعات مرتبط به هم را که در داخل دو یا چند تا جدول مجزا ذخیره کرده اید را در داخل فرم ها و ساب فرم ها نمایش بدهید نیاز است که از قبل بین جدول های مورد نظر ارتباط برقرار کرده باشید .
اگر بین جدول ها هیچ ارتباطی نباشد چه اتفاقی می افتد ؟
اتفاقی که می افتد این است که شما یک فرم و یک ساب فرم دارید که اطلاعات داخل آنها هیچ ارتباطی به هم ندارند و با انتخاب نوع خاصی از اطلاعات در داخل فرم اصلی نمی توانید اطلاعات تکمیلی تر را در داخل ساب فرم خودتان مشاهده کنید .
جمع بندی نهایی
توی این آموزش راجع به ساب فرم در اکسس با هم صحبت کردیم . ساب فرم یک قابلیت توی فرم های اکسس است که توصیه می کنم حتما کار با آن را یاد گرفته و از این قابلیت در داخل پروژه های خودتان استفاده کنید .
از ساب فرم ها در جاهای مختلف می توانید استفاده کنید . مثلا من در محصول تکنیک های حرفه ای در جستجوی اطلاعات در اکسس از این قابلیت اکسس خیلی استفاده کرده ام .
در پایان اگر سوالی در مورد ساب فرم ها در داخل اکسس دارید می توانید در انتهای همین مطلب مطرح کنید تا پاسخ آن را دریافت کنید .
خوشحال خواهم شد که نظر شما را هم در مورد این آموزش بدانم تا در آینده کیفیت آموزش ها را بر اساس نظرات خردمندانه شما بالا و بالاتر ببرم .
به امید دیدار مجدد شما در سافت پلاس .
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
ریبون ها در اکسس💥از مخفی کردن تا مدیریت کردن آنها
چطوری متن ها و تصاویر را بصورت متحرک در اکسس نمایش بدهیم ؟
فرمت دهی نوشته ها در اکسس | کاربرد + مثالها
۵ ویژگی در فرم های اکسس که کمتر از آنها خبر داشتید .
باز کردن گزارش اکسس برای یک رکورد مشخص + نمونه فایل
Sub Report در اکسس و کاربردهای آن +[ ویدئو ]
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی
سلام خسته نباشد چگونه میتوان اطلاعات در سافرم را یه صورت زیبا یا جدا جدا در سابفرم نمایش داد ؟؟؟؟