ایجاد To Do List در اکسل به کمک چک باکس
To Do List در اکسل قابلیتی است که می توانیم با استفاده از عملکرد چک باکس ها به ایجاد آنها بپردازیم .
اما منظور از واژه To Do List چیست ؟
To Do List در اکسل اشاره به لیستی از کارها می کند که برنامه ای زمان بندی برای اجرای آن در نظر گرفته ایم .
بعد از انجام هر برنامه می توانیم تیک مربوط به انجام ان را بزنیم و از این طریق میزان پیشرفت کارهای خود را در لیست مربوطه تعیین کنیم .
این کار یعنی ایجاد To Do List در اکسل را می توانیم با استفاده از قابلیت های چک باکس ها در اکسل به ایجاد آن بپردازیم .
اما در خصوص خود چک باکس ها و نحوه ایجاد آنها در محیط اکسل قبلا مطالبی را در سایت منتشر نمودیم که می توانید از طریق لینک زیر به آنها دسترسی پیدا نمایید .
مطلب مرتبط : چگونگی ایجاد و کار با چک باکس ها
و اما برویم به سراغ اصل مطلب امروز که همان نحوه ایجاد و کار با To Do List می باشد .
مراحل ایجاد ایجاد To Do List در اکسل
برای اینکه بدانیم در انتهای این آموزش قرار است به چه چیزی برسیم توصیه می کنم به تصویر زیر توجه نمایید .
همانطور که مشاهده می کنید در تصویر بالا با استفاده از چک باکس ها قابلیتی ایجاد نموده ایم که لیست مربوطه یک حالت پویا و دینامیک پیدا کرده است .
برای اینکه بتوانیم چنین لیستی را برای خود ایجاد کنید با من همراه باشید تا در چند مرحله این کار را به شما آموزش بدهم :
در گام اول جدولی شامل اطلاعات بالا را برای خود ایجاد نمایید .
برای شروع کار در سلول A2 یک چک باکس قرار دهید .
برای آشنایی با روش انجام این کار به لینک زیر مراجعه نمایید .
مطلب مرتبط : چگونگی ایجاد و کار با چک باکس ها
با انتخاب چک باکس مذکور بر روی آن کلیک راست کنید و گزینه Format Control را انتخاب نمایید .
در پنجره ای که برای شما به نمایش می آید در کادر مربوط به Cell link عبارت B2 را وارد نمایید .
با این کار بین سلول و چک باکس مذکور یک لینک برقرار می گردد .
اکنون سلول A2 را که حاوی چک باکس می باشد را Drag نموده تا چک باکس مربوطه به سایر سلول ها نیز کپی شود .
اگر چه خود چک باکس را می توان با استفاده از قابلیت Drag به سایر سلول ها نیز منتقل نمود اما برای برقراری لینک با سلول متناظر ناچار هستید که مراحلی را که برای چک باکس اول انجام دادید برای تمامی چک باکس ها بصورت یکی یکی و بطور دستی لینک برقرار نمایید .
تا به اینجای کار دو ستون از جدول فوق را تکمیل و فرآیند ایجاد آنها را به پایان رساندیم
اکنون به سراغ ستون D می رویم .
استفاده از قابلیت Conditional Formatting
در این ستون می خواهیم به بررسی وضعیت انجام کار بپردازیم.
اما قبل از همه چیز باید از تابع شرطی if استفاده کنیم .
به این صورت که در سلول D2 عبارت زیر را درج می نماییم .
(“انجام شد “;”در دست اقدام “;IF(B2
در این تابع از عبارت ” انجام شد ” برای کارهایی که اتمام یافته اند و از عبارت ” در دست اقدام ” برای کارهایی که هنوز در جریان هستند استفاده خواهیم کرد .
اما در کنار این عبارات ما از قابلیت Conditional Formatting نیز بهره خواهیم برد .
مراحل زیر کارهایی را که در این ستون باید انجام دهیم را تشریح می نماید .
ابتدا سلول D2 را انتخاب نمایید .
از سربرگ Home گزینه Conditional Formatting را انتخاب نمایید .
سپس به سراغ گزینه New Rule رفته و بر روی آن کلیک کنید تا وارد پنجره زیر شوید .
در تصویر فوق چندین مرحله را باید انجام دهیم .
تمامی مراحلی که باید طی نمایید را به ترتیب شماره گذاری شده است .
در کادر شماره ۴ عبارت ” انجام شد ” را درج نموده و در مرحله ۵ بر روی دکمه Format کلیک کنید .
بعد از این کار به پنجره زیر هدایت می شوید .
در این پنجره نیز ابتدا سراغ سربرگ Font رفته و سپس تنظیمات مربوطه را مطابق مراحلی که در تصویر نمایش داده شده است انجام دهید .
بعد از انجام این مراحل بر روی دکمه OK کلیک نمایید تا به پنجره قبل برگردید .
در این پنجره نیز با کلیک بر روی OK تنظیمات مربوطه را تائید نمایید تا به محیط کاری خود در اکسل برگردید .
و اما به بررسی آخرین مرحله می پردازیم .
محاسبه تعداد و درصد کارهای تکمیل شده
برای محاسبه تعداد کارهای به سرانجام رسیده به سراغ سلول F2 رفته و فرمول زیر را در آن وارد می نماییم .
(COUNTIF(B2:B9;TRUE=
و برای محاسبه درصد کارهای اتمام یافته به کل کارها نیز به سراغ سلول F4 رفته و در این سلول نیز فرمول زیر را وارد می کنیم .
(“<>”;F2/COUNTIF(B2:B9=
نکته ای که برای این سلول باید مد نظر قرار داشته باشید این است که نوع داده این سلول را باید از نوع درصد تعیین کنید.
با انجام مراحل فوق کار ما به اتمام رسیده و یک لیست دینامیک از نوع To Do List را ایجاد نمودیم .
قاعدتا این نمونه ای از لیست کارهایی بود که می توان به کمک این روش ایجاد نمود .
شما با فراگیری مبانی این کار می توانید به ایجاد لیستهای مد نظر خود پرداخته و با استفاده از این روش به مدیریت آنها بپردازید.
این آموزش هم به بررسی کاربردهای چک باکس ها در محیط اکسل پرداختیم .
اگر در آینده نیز با ما همراه باشید با مثال های بیشتری از کار با چک باکس ها در محیط اکسل و نحوه استفاده از آنها خواهیم پرداخت .
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تابع سفارشی در اکسل ؛ چی هست؟ چطور آن را ایجاد کنیم ؟
تابع countif در اکسل💚راهنمای کامل کار با آن
زوم کردن در سلول های اکسل + ۳ روش مختلف
چند فرمت سفارشی برای اعداد که هر حسابداری باید بداند.
من چطور یک نمودار دایره ای ساده را بصورت حرفه ای نمایش میدهم ؟
تابع Column و Row در اکسل | دو تابع ساده اما کاربردی
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام
نمونه فایل قرار بدید ممنون میشم