۱۰نکته جالب برای حرفه ای شدن در WORD
سلام به آموزش دیگری از سافت پلاس خوش آمدید . امروز قرار است در زمینه نرم افزار ۲۰۱۹ Word با هم چند تا نکته کاربردی را یاد بگیریم .
مطمئنم که تا حالا به دفعات زیاد از نرم افزار Word استفاده کرده ای . شاید با استفاده از برنامه یک نامه را تایپ کرده ای ، یا جزوه ای را نوشته ای ، یا حتی پایان نامه دانشگاهی و خیلی کارهای دیگر را با آن انجام داده ای .
اینکه بخواهم راجع به این صحبت کنم که این نرم افزار چقدر با حال است و چقدر کار کردن با آن ساده و آسان است و یا اینکه چند میلیون نفر از مردم دنیا از این برنامه استفاده می کنند هیچ فایده ای برایت نخواهد داشت .
در عوض می خواهم برایت ۱۰تا نکته خیلی با حال و کاربردی را آموزش بدهم که اگر آنها را خوب یاد بگیری و هر کدام از آنها را در جای خودش استفاده کنی ، خواهی دید که در دفعات بعدی که با این برنامه کار می کنی چقدر سرعت کارت بالاتر می رود و این نکته ها چقدر به درد خور هستند و کجاها به دردت می خورند.
من علیرضا شهرآئینی هستم و خوشحال می شوم اگر تا انتهای این مطلب من را همراهی کنی تا با هم به معرفی و بررسی این ۱۰ نکته کاربردی در word بپردازیم .
۱- از کلیدهای میانبر و قدرت بی نظیر آنها غافل نشو
بعنوان نکته اول این را در نظر بگیر که کلیدهای میانبر می توانند سرعت کار در نرم افزار ورد را تا حد زیادی برایت آسان کند .
پس ایده خوبی خواهد بود که به سراغ یادگیری چند کلید میانبر یا در اصطلاح shortcut key بروی . برای نرم افزاری مثل ورد بیشتر از ۵۰ کلید میانبر از پیش تعریف شده وجود دارد .
اما آیا باید همه این کلیدهای میانبر را یاد بگیری ؟ مسلما جواب این سوال خیر است . یعنی لازم نیست که یک به یک این میانبرها را بخواهی یاد بگیری . پس چه کار بیاد کرد ؟
تنها کاری که باید انجام بدهی این است که چند تا کلید میانبری که هم عمومیت بیشتر دارند و هم اینکه مربوط به کارهایی هستند که مدام با آنها سرو کار داری رو یاد بگیری .
کارهایی مثل ذخیره کردن فایل ، مثل کپی کردن ، paste کردن و یا cut کردن اطلاعات و یه سری کارهای دیگه هستند که مدام با اونها سرو کار داری .
پس بهتره که کلیدهای میانبر مربوط به این کارها رو یاد بگیری تا به جای اینکه مدام دست به موس باشی و به دنبال این گزینه ها بگردی خیلی سریع با استفاده از این کلیدهای میانبر اون کار مورد نظرت رو می تونی انجام بدی.
اما شاید از خودت بپرسی که این کلیدهای میانبر رو از کجا میشه پیدا کرد؟
خب برای این کار دو تا راهکار وجود داره . راهکار اول اینکه از خود ورد کمک بگیری . اما چه جوری ؟
کافی است نشانگر موس را روی آیکون های مورد نظرت ببری و بدون اینکه کلیک کنی روی آن آیکون نگه داری . اگر برای آن کار خاص ، ورد یک کلید میان بر در نظر گرفته باشد آن را در قالب یک کادر کوچک نمایش خواهد داد . مثل تصویر زیر .
اما راه دوم این است که سری به سایت زیر بزنی . اینجا یک لیست بلند بالا از انواع کلیدهای میانبر و توضیحات مربوط به کاری که هر کلید میانبر می تواند برات انجام بده را می توانی پیدا کنی.
۲- از format painter استفاده کن .
اجازه بده اول یک تعریفی از کلمه فرمت داشته باشیم تا ببینیم وقتی صحبت از کلمه فرمت می کنیم منظورمان چیست ؟
فرمت یعنی ساختار و شکل ظاهری یک چیز . مثلا وقتی در مورد فرمت نوشته های یک متن در ورد با هم صحبت می کنیم منظورمان می تواند موارد زیر باشد .
– رنگ نوشته ها
– اندازه و سایر نوشته ها
– بولد بودن یا همان Bold نوشته ها
– مورب بودن نوشته ها یا همان Italic
و بطور کلی مواردی مثل این را ما تحت عنوان فرمت آن نوشته یا نوشته ها می شناسیم .
حالا این فرمت در مورد سایر چیزها هم می تواند به کار برده شود مثل فرمت اشکال یا فرمت تصاویر در ورد .
حالا فرض کن در یک بخش از فایل ورد متنی داری که دارای رنگ و اندازه خاصی در نوشته ها است . حالا می خواهی همین مشخصات مربوط به فرمت این بخش را به نوشته های بخش دیگری از سند خودت اعمال کنی .
برای این کار چه کار می کنی؟
خب برای این کار دو تا راه حل وجود دارد . راه حل اول اینکه یک به یک مشخصات مربوط به فرم نوشته ها را خودت به صورت دستی به ان نوشته ها اعمال کنی . یعنی یک بار سایز آنها را تنظیم کنی ، بار دوم رنگ آنها را و برای بار سوم مثلا آنها را توپر نمایش دهی .
خب این روش بدی هم نیست اما در این بین word پیشنهاد بهتری برایت دارد . آن هم استفاده از همین قابلیت Format painter .
اما چطور باید از آن استفاده کنی ؟
خوب برای این کار چند مرحله خیلی ساده را باید طی کنی .
۱ – اول متنی را که می خواهی فرمت آن را داشته باشی را انتخاب می کنی .
۲ – بعد از این کار بر روی آیکون Format painter یک بار کلیک می کنی .
۳ – حالا بر روی متن مورد نظر خودت می روی و آن را به حالت انتخاب در می آوری . با این کار بلافاصله فرمت متن اولی به این متن ها اضافه می شود . درست مثل چیزی که در تصویر زیر می توانی مشاهده کنی .
نمی دانم دقت کردی یا نه ؟ در اینجا از خود متن کپی نگرفتیم بلکه از فرمت موجود در ان کپی گرفتیم و آن را بر روی متن مقصد خود اعمال کردیم .
با این کار می توانی یک بار از فرمت متن خودت کپی بگیری و در نقطه مقابل هم فقط می توانی آن را یک بار به متن مورد نظر خودت اعمال کنی .
اما یک سوال . اگر چند متن در قسمتهای مختلف داشته باشی و بخواهی به همه آنها این فرمت انتخاب شده را اعمال کنی چه کار باید بکنی ؟ مثلا اگر بخواهی یک فرمت را از متن اول خود کپی کنی و آن را به سه متن دیگر اعمال کنی آیا باید سه بار این کار را تکرار کنی ؟
پاسخ به این سوال خیر است . در حالت عادی فقط بر روی آیکون Format painter یک بار کلیک کنی فقط می توانی از فرمتی که کپی کردی در در یک مقصد استفاده کنی .
اما اگر به جای یک بار کلیک کردن بر روی آیکون Format painter بر روی آن دابل کلیک کنی دیگر محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از فرمت مورد نظرت نخواهی داشت و هر چند باری که بخواهی می توانی از ان استفاده کنی .
این هم از نکته دومی که می توانی از آن استفاده های خوبی بکنی .
۳- چرا از الگوهای پیش فرض استفاده نمی کنی ؟
فرض کن که می خواهی یک نامه ادرای را به کمک ورد تایپ کنی .
یا اینکه به دنبال شغلی می گردید و می خواهی برای یک شرکت یا سازمان رزومه کاری خودت را ارسال کنی .
یا می خواهی به یک نفر نامه تشکر بنویسی و بابت کاری که برایت انجام داده به طور کتبی تشکر کنی .
این ها سه نمونه از انواع نامه هایی بود که در موضوعات مختلف ممکن است با آنها سرو کار داشته باشی و روزی شاید مجبور به نوشتن یکی از آنها بشوی .
اما یک مشکل وجود دارد .
آیا می دانی که یک نامه ادرای را در چه شکل و شمایلی باید نوشت ؟
رزومه کاری را چطور ؟ می دانی که یک رزومه کاری از چه بخش هایی تشکیل می شود و در هر بخش چه چیزهایی را باید بنویسی .
خب نرم افزار Word در این زمینه پیشنهاد جالبی دارد و امکانات خوبی را برایت فراهم کرده است .
این امکانات چیزی است به اسم Template .
تمپلت ها در واقع الگوهای از پیش تعریف شده هستند که در هر زمینه کاری توسط ورد از قبل طراحی و اماده به کار هستند .
حالا فرض کن که می خواهی برای خودت یک رزومه شغلی داشته باشی . کافی است به سراغ تمپلت های ورد بروی و از بین الگوهای مختلفی که برای ایجاد رزومه وجود دارد یکی را انتخاب کرده و فقط اطلاعات خود را جایگزین آیتم های موجود در آن کنی .
اینجوری هم سرعت کارت بالا می رود و هم یک رزومه ای داری که در قالب استاندارد ان را برای خودت ایجاد کرده ای .
اما این تمپلت ها کجا هستند و چطور می شود به انها دسترسی پیدا کرد . ؟
خیلی ساده است . بعد از اینکه بر روی آیکون نرم افزار ورد کلیک کردی و نرم افزار اجرا شد در همان صفحه اول گزینه ای وجود دارد به اسم Templates more . یعنی چیزی مثل تصویر زیر .
حالا اگر روی این گزینه کلیک کنی وارد بخش تمپلت های ورد می شوی . فقط یادت باشد که برای این مرحله نیاز به این داری که حتما کامپیوترت دسترسی به اینترنت داشته باشد .
حالا دو راه پیش رو داری .
یا می توانی از بین تمپلت های موجود یکی را انتخاب کنی یا اینکه در کادر جستجو در این پنجره به دنبال یک الگوی خاص بگردی تا برنامه آن را از طریق اینترنت برایت پیدا کند .
به همین راحتی می توانی یک الگوی استاندارد برای کاری که می خواهی پیدا کنی و مطابق همان پیش بروی . با این روش هم کار خودت سریع پیش می رود و هم از یک فرمت استاندارد و حرفه ای استفاده می کنی .
این مطلب در دست تکمیل است .
.
.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بوک مارک (book mark) در وُرد💥مراحل ایجاد آن + ویدئو
۱۰ تنظیم حرفه ای برای شروع کار با WORD
۳ روش برای ایجاد و کار با جدول ها در WORD
آموزش WORD 2019 از نقطه صفر
ایجاد واترمارک عمودی در نرم افزار word
مقایسه دو سند word و تشخیص موارد متفاوت
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دستتون درد نکه خیلی ممنون
سلام ممنون از همراهی شما