چگونه مانع از کپی کردن اطلاعات اکسس شویم

مدتها زحمت کشیده اید و  با صرف وقت زیاد بر روی اطلاعات خود کار کرده و آنها را در قالب یک نرم افزار اکسس تبدیل به یک بانک اطلاعاتی کاربردی کرده اید.

یک بانک اطلاعاتی در نرم افزار اکسس دارید و برایتان خیلی مهم است که به نحوی مانع از این شوید که بخواهید شخصی بدون اجازه بتواند از این اطلاعات یک نسخه از این اطلاعات را دریافت کند .

کپی کردن اکسس  و یا دستیابی به اطلاعات ذخیره شده در آن که می تواند به نحوی امنیت اطلاعات شما را به خطر بیندازد می تواند به یکی از دغدغه های هر فردی تبدیل شود . 

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه روش و یا روش هایی وجود دارد که با استفاده از آنها ما می توانیم به نحوی مانع از کپی کردن اطلاعات اکسس شویم تا اطلاعات ما بطور ناخواسته در اختیار افراد دیگر قرار نگیرد .

دوست دارید با هم به بررسی روش هایی بپردازیم که با استفاده از آنها می توانیم به نحوی امنیت فایل ها و اطلاعات خود را بالا ببریم و تا حد زیادی خاطرمان را  از این بابت راحت کنیم .

من علیرضا شهرآئینی هستم . مدیر وبسایت آموزشی  سافت پلاست. در این مطلب می خواهم دانسته های خود را در این خصوص را با شما به اشتراک بگذارم .

در انتهای این آموزش دانسته های شما هم در خصوص موضوع آموزش امروز ما هم سطح دانسته های من در این موضوع خاص خواهد شد . پس از شما دعوت می کنم که تا انتهای این آموزش همراه من باشید .

کپی کردن اطلاعات اکسس

معرفی روش های ممانعت از کپی کردن اطلاعات اکسس

ساده ترین و دم دست ترین روشی که می شود از آن استفاده کرد تا به نحوی مانع از کپی کردن اطلاعات مان در اکسس شویم این است که کاری کنیم که اشیایی که حاوی اطلاعات هستند را  از دید کاربر مخفی کنیم . 

 

کدام اشیا هستند که می توانند در خود اطلاعات ذخیره کنند . جدول ها که در خط مقدم این کار هستند . هر چیزی که ما در اکسس در قالب اطلاعات وارد می کنیم در جدول ها ذخیره می شوند .

کوئری ها هم از دیگر بخش هایی هستند که می توانند تمام یا بخشی از اطلاعات موجود ر بانک اطلاعاتی خود و به طور خاص اطلاعات جدول ها را در خود ذخیره کنند .

فرم ها چیزی نیستند که به خودی خود بتوانند اطلاعات را در خود ذخیره کنند اما خیلی از مواقع پیش می آید که بخواهیم فرم ها را نیز از معرض دید کاربر خود مخفی کنیم .

دست آخر هم که گزارش ها هستند .گزارش ها ارتباط مستقیمی با جدول ها و یا کوئری ها  دارند بنابراین مهم است که به نحوی این اشیا را هم از دید کاربر خود مخفی کنیم . 

با این حساب مثل اینکه باید همه بخش های اکسس خود را مخفی کنیم . البته که لازم نیست که همه بخش های اکسس را بخواهیم مخفی کنیم اما همان چند شئی که مد نظرمان است را چه جوری باید مخفی کرد ؟

چگونه اشیای مد نظر را در اکسس مخفی کنیم ؟

ساده ترین روشی که برای این کار وجود دارد این است که از امکانات و قابلیت خود اکسس استفاده کنیم .

برای این منظور مراحل کاری زیر را دنبال کنید .

۱- ابتدا به کادر  Navigation Panel  در محیط کاری اکسس بروید . شاید بپرسید این کادر کچا هست ؟ این کادر در سمت چپ از صفحه کاری اکسس شما قرار دارد و در قسمت بالای آن عبارت All Access Object  درج شده است . 

در واقع  توسط این کادر اکسس لیستی از تمامی اشیایی را که در خود نگهداری می کند را به شما نمایش می دهد .

کپی کردن اطلاعات اکسس

حالا فقط کافی است که بر روی شی مورد نظر نظر خود بروید تا هر آنچه که مد نظر دارید را انجام دهید . در اینجا فرض کنید می خواهیم جدولی به نامtblbooks  را از دید کاربر خود مخفی کنیم .

کافی است بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Hide in this group  را انتخاب کنید .

کپی کردن اطلاعات اکسس

 

با این کار مشاهده خواهید کرد که آیکون جدول مورد نظر ما کم رنگ تر می شود اما  هنوز بطور کامل از دید کاربر ما پنهان نشده است .

برای اینکه این شی را بطور کامل پنهان کنیم باید یک مرحله دیگر را دنبال کنیم .

در این مرحله در قسمت بالای همین کادر کلیک راست کرده و گزینه Navigation Option  را انتخاب کنید .

کپی کردن اطلاعات اکسس

 

با این کار پنجره زیر برای شما به نمایش در می آید .

 

کپی کردن اطلاعات اکسس

 

در این پنجره به سراغ گزینه show hidden object  رفته و تیک مربوط به آن را بردارید .

با انجام این مراحل وقتی که به محیط اکسس خود بروید دیگر اثری از جدول مورد نظر نخواهد بود . نه اینکه این جدول حذف شده باشد بلکه فقط از دید کاربر ما مخفی شده است .

پس با این ترفند شما یک شی دارید که از دید کاربر مخفی شده است و در کنار مزایا و استفاده هایی که از این روش می توانید بکنید به نحوی مانع از کپی شدن این جدول و اطلاعات داخل آن خواهید شد .

محافظت از فایل های اکسس با استفاده از پسورد گذاری

گذاشتن پسورد بر روی فایل اکسس یکی از روش هایی است که به تنهایی دارای مزیت های متعددی می باشد . فارغ از مزایای متعددی که پسورد گذاری برای فایل اکسس می تواند داشته باشد این است که به نحوی مانع از کپی کردن اطلاعات خود می شویم .

اما اینکه چطوری می توانیم بر روی فایل اکسس خود پسورد گذاری کنیم چیزی است که با طی کردن مراحل زیر  به راحتی می توانیم به انجام این کار مبادرت ورزیم .

قبل از اینکه بخواهیم برای فایل اکسس خود یک پسورد در نظر بگیریم باید آن را در حالت Exclusive mod  باز کنیم .

اما این حالت Exclusive mod دیگر چیست ؟

Exclusive mod  حالتی است که در آن قادر به انجام برخی از کارها بر روی فایل اکسس خود هستیم . یکی از این کارها همین پسورد گذاری بر روی فایل اکسس می باشد .

مادامی که فایل شما در این حالت باز باشد فرد دیگری قادر به انجام کار بر روی آن نخواهد بود . البته این موقعی است که شما فایل اکسس خود را برای استفاده همزمان چند نفر به اشتراک گذاشته باشید .

اما برای باز کردن فایل اکسس در حالت Exclusive mod چه کار باید کرد .

برای این کار باید مسیر زیر را دنبال کنید .

اول   منوی File   را  باز کرده و بر روی گزینه Open  کلیک کنید . در صفحه باز شده گزینه Browse  را انتخاب کنید . 

کپی کردن اطلاعات اکسس

در قسمت پایین بر روی فلش نمایش داده شده در تصویر زیر کلیک کرده و گزینه Exclusive mod   را انتخاب کنید

 

کپی کردن اطلاعات اکسس

 

 حالا فایل اکسس مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن را باز کنید . با این کار فایل مورد نظر در حالت Exclusive mod   باز می شود .

حالا این امکان برای شما فراهم می شود که بتوانید برای فایل اکسس خود یک پسورد را تعریف کنید .

برای تعریف پسورد بر روی فایل اکسس مسیر زیر را دنبال کنید .

منوی File  را باز کنید . گزینه info  را انتخاب و بر روی گزینه   Encrept with password    کلیک کنید .

کپی کردن اطلاعات اکسس

 

بعد از انجام این کار یک پنجره به همراه دو کادر در داخل آن برای شما به نمایش در می آید .

 

کپی کردن اطلاعات اکسس

 

در کادر اول پسورد خود را وارد کنید . در کادر دوم هم مجددا همین پسورد را وارد کرده و  بر روی گزینه Ok  کلیک نمایید .

بعد از اتمام این مراحل کار پسورد گذاری شما هم به اتمام می رسد . از این به بعد هر گاه بخواهید این فایل را اجرا کنید در گام نخست باید این پسورد را وارد کنید .

بنابراین به راحتی می توانید کنترل کنید که هر فردی بدون اجازه شما نتواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند . هر چند که در این روش نمی توانید نظارت مستقیم کنید که مبادا کاربر شما اطلاعاتی را بخواهد کپی نماید .

اما در عین حال تا حدی می توانید باعث اعتبار بخشی به بانک اطلاعاتی خود شوید تا هر کس اجازه دسترسی به این اطلاعات را نداشته باشد البته این تمامی آن چیزی نبود که به کمک آن می توانید مانع کپی کردن اطلاعات اکسس شوید در آینده و در بروز رسانی های بعدی روش های دیگری را به این مطلب اضافه خواهم کرد . 

کپی کردن اطلاعات اکسس

 

در ضمن صفحه اینستاگرام سایت حاوی نکات کاربردی و ترفندهای مهمی است که به راحتی می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید برای دستیابی به این مطالب کافی است بر روی تصویر زیر کلیک کنید .

کپی کردن اطلاعات اکسس

آموزش اکسس بازدید : 287 views 6 اکتبر, 2020 ۰