۳ اصطلاح مهم در مورد مفهوم شی در برنامه نویسی VBA
سلام دوستان به سافت پلاس خوش آمدید . امروز و در ادامه مطالب مربوط به آموزش برنامه نویسی VBA می خواهیم به سراغ مفهومی به اسم شی رفته و با 3 اصطلاح مهم و کاربردی در خصوص کار با آن در برنامه نویسی با هم صحبت کنیم .
امکان ندارد که بخواهید وارد دنیای برنامه نویسی شوید ولی با کلمه و عبارت شی برخوردی نداشته باشید .
اصطلاح شی یا آبجکت در برنامه نویسی آنقدر مهم است که امروزه یکی از ملاک هایی که برای تقسیم بندی زبان های برنامه نویسی در نظر می گیرند این است که آیا یک زبان برنامه نویسی شی گرا هست یا نه ؟
و برمبنای همین موضوع زبان های برنامه نویسی را در دو دسته کلی زبان های شی گرا و زبان های غیر شی گرا تقسیم می کنند .
اینکه زبان های شی گرا از کی و از کجا به وجود آمدند نه چیزی است که ما به آن کاری داریم و نه اصولا به درد ما خواهد خورد .اما امروز می خواهیم راجع به مفهوم شی در برنامه نویسی و بطور خاص در مورد مفهوم شی در برنامه نویسی VBA با هم صحبت کنیم و چند تا اصطلاح مهم در این زمینه را با هم بررسی کنیم .
اینکه وقتی صحبت از شی می کنیم می کنیم منظورمان چیست ؟
و اصلا چگونه می توانیم از مفهوم شی یا همان آبجکت در کار برنامه نویسی خود استفاده کنیم .
فهرست محتوا
بررسی مفهوم آبجکت در برنامه نویسی VBA
قبل از اینکه بخواهیم وارد مبحث مربوط به مفهوم آبجکت یا شی در برنامه نویسی وی بی ای بشویم اجازه بدهید که دو نکته خیلی مهم را همین اول به شما ارائه کنم .
اول اینکه برنامه نویسی شی گرا نوعی خاص و یا به زبانی دیگر سبکی خاص از نحوه برنامه نویسی است .
در واقع ما در این سبک از برنامه نویسی همه چیز را در قالب اشیا مدل سازی می کنیم و بر مبنای این مدل سازی فرآیند مدیریت کردن داده ها را انجام می دهیم .
در ادامه که این مطلب را مطالعه کنید به راحتی با این جملات کنار می آبید و با مفهوم آنها را متوجه می شوید .
و اما نکته دوم که این هم برای خودش مهم است این است که کار برنامه نویسی این است که ما با استفاده از ابزاری به نام برنامه نویسی و با استفاده از کدهای قابل درک برای کامپیوتر می خواهیم به نحوی دنیای واقعی پیرامون خودمان را به دنیای کامپیوتر و یا دنیای مجازی معرفی کنیم .
یا به عبارت دیگر ما می خواهیم با استفاده از برنامه نویسی به نحوی دنیای پیرامون خود را در داخل دنیای مجازی کامپیوترها شبیه سازی کنیم .
حالا نکات را داشته باشید تا وارد اصل مبحث خود یعنی مفهوم شی در برنامه نویسی وی بی ای شویم .
مطلب پیشنهادی : چند فرمت سفارشی برای اعداد در اکسل که هر حسابداری باید بداند
منظور از Object در برنامه نویسی VBA چیست ؟
ما در دنیای واقعی هر چیزی را که قابل لمس و قابل مشاهده باشد را در یک اصطلاح کلی شی می نامیم .
اما در دنیای برنامه نویسی قضیه کمی متفاوت است .
ما در دنیای برنامه نویسی می توانیم به هر چیزی کلمه شی اطلاق کنیم .
اجازه دهید چند شی را در محیط برنامه نویسی با هم بررسی کنیم .
به تصویر زیر نگاه کنید .
هر چیزی که در این تصویر می بینید در حکم یک شی است .
اجازه دهید اشیای موجود در این تصویر را برای شما اسم ببرم :
۱- چک باکس موجود بر روی فرم
۲- آپشن باتن
۳-کمبوباکس
۴-تصویر مربوط به آرم softpluse.ir
۵-دکمه بستن این فرم
۶- در انتها هم خود فرمی که تمامی این اشیا و اجزا در آن قرار دارند در حکم یک شی است .
هر شی در دنیای واقعی دارای یک اسم است .
اشیای موجود در محیط برنامه نویسی هم هر کدام دارای اسم مختص به خود هستند .
هر شی در دنیای واقعی دارای یک سری از ویژگی ها می باشد .
اشیای موجود در دنیای برنامه نویسی هم به نوبه خود دارای یک سری از ویژگی ها هستند .
هر شی در دنیای واقعی می تواند یک سری کار انجام دهد .
اشیای موجود در دنیای برنامه نویسی هم به نوبه خود می توانند یک سری کارهای خاصی را انجام دهند .
بعنوان مثال در فرم بالا دکمه commandbutton 1 را در نظر بگیرید.
این دکمه که در حکم یک شی است دارای یک سری از ویژگیها می باشد .
بیایید به بعضی از این ویژگی ها نگاهی بکنیم..
۱- ویژگی مربوط به اسم
این دکمه برای خود دارای یک اسم منحصر به فرد می باشد .
در داخل این فرم هیچ شی دیگری نمی تواند اسمی شبیه این کنترل را داشته باشد .
۲- ویژگی مربوط به اندازه
این دکمه برای خود دارای یک سایز مشخص است .
این ویژگی را به راحتی می توانیم تغییر دهیم .
۳- ویژگی مربوط به رنگ
یکی دیگر از ویژگی های مربوط به این شی رنگ آن است که به راحتی می توان آن را تغییر داد .
۴- ویژگی مربوط به عنوان
این دکمه علاوه بر ویژگی اسم می تواند دارای یک عنوان هم باشد که بر روی این دکمه درج می شود و به کاربر نمایش داده می شود .
تا به اینجا هر چه گفتیم یک مقدمه ای بود بر مبحث آبجکت در برنامه نویسی اکسل .
اما در کار و استفاده از آبجکت ها اصطلاحات مختلفی وجود دارد که باید با انها آشنا شوید .
در ادامه قرار است با 3 تا از این اصطلاحات آشنا شوید .
اصطلاح شماره-1 : کلاس
هر شیئی که در داخل برنامه نویسی وی بی ای وجود دارد از چیزی به اسم کلاس ایجاد شده است .
مثلا شیئی به اسم فرم از کلاسی به اسم فرم ساخته شده است .
یا شیئی به اسم جدول از کلاسی به اسم جدول ایجاد می شود .
مبحث مربوط به کلاس یک مبحث و آموزش مفصلی است که در مطلب مربوط به کلاس ماژول و استاندارد ماژول -همه نکاتی که باید بدانید مفصل راجع به آن صحبت کرده ام توصیه می کنم که حتما این مطلب را مطالعه کنید تا با مفهومی به اسم کلاس به طور کامل آشنا شوید .
اصطلاح شماره-2 : کتابخانه اشیا
برنامه نویسی VBA شامل کلی اشیای مختلفی می شود که هر کدام از آنها را می شود برای کارهای خاصی استفاده کرد .
در حقیقت این برای راحتی کار برنامه نویس است که برای استفاده از اشیای مختلف در کدهای خودش نیازی به تعریف کردن و یا ایجاد کردن اشیای مختلف نداشته باشد .
بلکه تنها کاری که باید انجام بدهد این است که به کتابخانه مربوط به اشیا در برنامه نویسی VBA مراجعه کرده و کلاس شی مورد نظر خودش را فراخوانی و شی مورد نظرش را هم از ان ایجاد کند .
اصطلاح شماره-3 : نمونه گیری از کلاس
نمونه گیری یا در اصطلاح Class instance می شود همان فرآیند ایجاد یک شی از یک کلاس از اشیا .
در واقع بدون نمونه گیری امکان ایجاد اشیا وجود ندارد .
هر کدام از این 3 تا اصطلاح برای خودشان آموزش های مفصلی دارند که در مورد همه آنها در دوره برنامه نویسی VBA در اکسل | ۳۰ ساعت آموزش[ ویدئویی ] کامل بطور مفصل راجع به همه آنها صحبت شده است .
از اینکه با این آموزش همراه من بودید از شما سپاسگزارم .
خوشحال می شوم اگر سوال یا نظری در مورد این آموزش دارید با من در میان بگذارید .
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
ذخیره نمودارها با کدهای VBAبصورت تصویر+راهنمای گام به گام
لیست باکس ها در برنامه نویسی VBA ؛ تمام چیزی که باید بدانید .
۷ اشتباه در کدنویسی VBA که ممکن است شما هم مرتکب شوید ؟
توی این آموزش راجع به اشتباهاتی که ممکن است در برنامه نویسی VBA مرتکب آنها شوید صحبت می کنیم .
با این خطای Runtime Error 1004 در VBA چکار کنیم ؟
در این آموزش راجع به خطایی به اسم Run time error 1004 در برنامه نویسی وی بی ای با هم صحبت می کنیم .
دیدگاهتان را بنویسید