پیوت تیبل در اکسل | چی هست ؟ چطور ازش استفاده کنیم
سلام به همراهان همیشگی سافت پلاس . باز هم با مطلب جدیدی با هم همراه هستیم . امروز سری به دنیای اکسل می زنیم و در زمینه آموزش اکسل به سراغ پیوت تیبل در اکسل یا در اصطلاح اصلی Pivot Table می رویم .
امروز بطور کامل می خواهیم راجع به Pivot table ها صحبت کنیم .
در فارسی برایPivot table از اصطلاح معادلی مثل جدول های محوری و در بعضی جاها از جداول پاشنه ای استفاده می شود .
اما گذشته از هر اصطلاحی که برای این قابلیت به کار می رود می خواهیم یاد بگیریم که :
پیوت تیبل چی هست ؟
چه کاربردی می تواند داشته باشد ؟
کجاها می شود از آن استفاده کرد ؟
و اینکه برای استفاده از آن باید چه چیزهایی را بلد باشیم و چه تنظیماتی را باید انجام بدهیم .
من علیرضا شهرآئینی هستم و از شما دعوت می کنم که همراه من باشید تا هر آن چیزی را که در مورد کار با pivot table در اکسل به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار بدهم .
فهرست محتوا
پیوت تیبل در اکسل چی هست ؟
خیلی ساده و خلاصه بگویم. اگر در اکسل با حجم و تعداد زیادی از اطلاعات سر و کار دارید پیوت تیبل می تواند یک ابزار فوق العاده مهم و کاربردی برای شما باشد . می پرسید چطور ؟
به کمک پیوت تیبل می توانید کارهای زیر را روی داده های خودتان انجام بدهید .
1- می توانید اطلاعات خودتان را جمع بندی و خلاصه سازی کنید و آنها را به ساده ترین و در عین حال کاربردی ترین شکل ممکن به کاربران خودتان ارائه کنید .
2- برای آنالیز کردن اطلاعات مورد نظرتان می توانید روی pivot table حساب باز کنید .
3- فیلتر کردن اطلاعات یکی از کارهایی است که به کمک پیوت تیبل می شود انجام داد .
4- برای مرتب کردن و یا در اصطلاح sort کردن اطلاعات هم می توانید روی یک پیووت تیبل حساب کنید .
5- در کنار همه اینها می توانید کلی عملیات های مختلف مثل جمع زدن و میانگین گیری و … رو هم با استفاده از pivot table انجام بدید .
نکته جالب و مهمی که اینجا باید به آن اشاره کنم این است که همه این کارها را به سادگی و فقط با استفاده از درگ کردن اطلاعات خودتان در محل های مناسب انجام می دهید و نیازی به استفاده از فرمول ها و توابع پیچیده در داخل اکسل ندارید .
بطور کلی کار پیووت تیبل خلاصه گیری- سازماندهی و انجام محاسبات روی اطلاعات است .
فکر کنم که تا حدودی حداقل به صورت تئوری با پیووت تیبل آشنا شدید . اما اجازه بدهید با هم به سراغ کار عملی برویم و در عمل با این قابلیت کاربردی در اکسل آشنا شویم .
چطوری یک پیوت تیبل ایجاد کنیم ؟
خیلی ها فکر می کنند ایجاد یک پییوت تیبل یک کار سخت یا وقت گیر است . در صورتی که اصلا اینطور نیست .
اگر می خواهید بدانید که چقدر ساده می شود یک پیووت تیبل را ایجاد کرد کافی است که با من مراحل زیر را دنبال کنید .
قدم اول : اطلاعات خودتان را آماده کنید
منظور از آماده سازی اطلاعات چیست؟
خوب اولین کاری که باید انجام بدهید این است که اطلاعات مورد نظر خودتان را در سطر ها و ستون ها قرار بدهید .
اگر احیانا سطر یا ستونی بین اطلاعات خودتان دارید که به طور کل خالی از اطلاعات هستند بهتر است که آنها را حذف کنید .
در قدم بعد می توانید اطلاعات خودتان را به یک جدول معمولی تبدیل کنید . البته این کار الزامی نیست .
اما انجام دادنش خالی از لطف نیست . مهمترینش هم این است که به محدوده اطلاعات شما یک حالت داینامیک می دهد .
برای اینکه محدوده اطلاعات خودتان را به یک Table تبدیل کنید کافی است که اول یک سلول از مجموعه از سلول های موجود در محدوده خودتان را انتخاب کنید بعد از منوی Insert روی گزینه Table کلیک کنید .
با این کار یک کادر مثل کادر زیر برای شما نمایش داده می شود .
توی این پنجره باید دو تا تنظیم خیلی ساده را انجام بدهید .
در کادر شماره 1 باید محدوده اطلاعاتی را که می خواهید تبدیل به جدول بشوند را به اکسل معرفی کنید . البته اکسل آنقدر هوشمند هست که معمولا خودش این محدوده را تشخیص می دهد اما با این حال خودتان هم می توانید محدوده مورد نظر خودتان را به اکسل معرفی کنید .
توی قدم بعدی باید تیک گزینه شماره 2 که در تصویر مشخص کرده ام را هم بزنید . اینطوری به اکسل می گویید که ردیف شماره 1 از اطلاعات شما در حکم عنوان ستون ها است و نباید با آنها مثل بقیه اطلاعات رفتار کند .
حالا اطلاعات شما در قالب یک جدول معمولی قرار گرفته اند .
در قدم بعدی کاری که باید بکنید این است که از این جدول یک pivot table تهیه کنید .
برای این کار هم باید به سراغ سربرگ Insert رفته و روی گزینه ای به اسم pivot table کلیک کنید .
بعد از این کار پنجره زیر برایتان نمایش داده می شود .
تنظیمات این پنجره خیلی ساده است .
در کادر شماره 1 باید آدرس اطلاعاتی که می خواهید از آنها پیووت تیبل تهیه کنید را در اختیار اکسل قرار بدهید .
در قدم باید باید به اکسل بگویید که پییوت تیبل مورد نظر شما را بعد از ایجاد کردن کجا قرار بدهد .
انتخاب گزینه شماره باعث می شود که پیووت تیبل شما در داخل یک شیت جدید قرار بگیرد .
انتخاب گزینه شماره 3 اما پیووت تیبل را در داخل همان شیتی قرار می دهد که اطلاعات شما در داخل آن وجود دارند . فقط در این حالت باید آدرس یک سلول از شیت جاری را در داخل کادر Location در اختیار اکسل قرار بدهید تا پییوت تیبل ار در داخل آن ایجاد کند .
توصیه می کنم که بدون انجام تغییرات خاصی در این پنجره فقط روی OK کلیک کنید .
بعد از انجام این مراحل اکسل یک ساختاری مثل تصویر زیر را در اختیارتان قرار می دهد .
این مطلب در دست تکمیل است —————–
دیدگاهتان را بنویسید