پرینت کردن در اکسل | نکته هایی که قرار است به کارتان بیایند .
سلام به همراهان همیشگی سافت پلاس . امروز می خواهیم به سراغ مطلب دیگری از سری مطالب مربوط به آموزش اکسل برویم . موضوعی که می خواهیم آن را بررسی کنیم مربوط به پرینت کردن اطلاعات در اکسل است .
پرینت کردن اطلاعات در اکسل یکی از آن کارهایی است که خیلی ها بصورت روزمره دارند آن را انجام می دهند اما بعضی از مواقع هست که خود این پرینت کردن اطلاعات می تواند مشکلاتی را برای بعضی ها بوجود بیاورد .
امروز می خواهیم بطور کامل در مورد پرینت کردن در اکسل با هم صحبت کنیم .
پس اگر شما هم دوست دارید بدانید که :
– برای داشتن یک پرینت خوب و ایده آل چه تنظیماتی را باید انجام داد .
– چطور می شود همه اطلاعات مورد نظر در یک شیت را پرینت گرفت .
– چطور می شود فقط یک بخشی از اطلاعات یک شیت را پرینت گرفت .
– چطور می شود برای صفحات پرینت شده سر صفحه و پا صفحه تعریف کرد .
– چطور می شود صفحات پرینت شده را شماره گذاری کرد .
– چطور می شود قابلیت پرینت کردن در اکسل را برای بقیه کاربران غیر فعال کرد .
و البته اگر می خواهید کلی نکته و ترفند کاربردی دیگر در مورد پرینت گرفتن در اکسل را یاد بگیرید کافی است که تا انتهای این مطلب همراه باشید .
من علیرضا شهرآئینی هستم و همه آن چیزی که در مورد پرینت کردن در اکسل و چاپ اطلاعات در اکسل نیاز دارید را به شما آموزش خواهم داد .
راستی یادتان باشد که اینجا سافت پلاس است و در سافت پلاس این سادگی در آموزش است که حرف اول را می زند . پس با سافت پلاس همراه باشید .
دسترسی به تنظیمات پرینت در اکسل
پرینت گرفتن و چاپ کردن اطلاعات توی اکسل خیلی ساده است . اما قبل از هر چیز باید تنظیماتی انجام بدهید تا در نهایت بهترین خروجی را داشته باشید .
در قدم اول باید به تنظیمات مربوط به پرینت گرفتن توی اکسل دسترسی پیدا کند و بعد گزینه های موجود در آن را متناسب با نیاز خودتان تنظیم کنید .
پس برویم به سراغ اینکه چطور می شود به تنظیمات مربوط به پرینت کردن توی اکسل دسترسی پیدا کنیم .
برای این کار چند تا روش وجود دارد که در ادامه راجع به آنها با هم صحبت می کنیم .
در روش اول می توانیم از طریق منوی فایل روی گزینه print کلیک کنیم تا تنظیمات مربوط به چاپ برای ما نمایش داده شوند .
اینجا یک سری از تنظیمات وجود دارد که بعدا راجع به آنها با هم صحبت خواهیم کرد .
اما روش دوم برای دسترسی به تنظیمات پرینت از طریق سربرگ Page setup است .
اینجا چند تا دستور وجود دارد که اکثر آنها مربوط به تنظیمات پرینت در اکسل است که راجع به همه آنها سر جای خودش با هم صحبت خواهیم کرد .
یک مطلب خواندنی : فرمول نویسی در اکسل نکات کاربردی که باید بلد باشید
اما روش سومی هم هست و آن استفاده از دکمه های CTRL + P به عنوان کلید میانبر است که می شود به پنجره تنظیمات پرینت در اکسل دسترسی پیدا کرد .
حالا برویم به سراغ اینکه ببینیم هر کدام از این تنظیمات قرار است چه کارهایی را برای ما انجام بدهند .
آشنایی با تنظیمات پرینت در اکسل
کار بررسی این تنظیمات را با توجه به تصویر زیر با هم دنبال می کنیم .
حالا با توجه به شماره های درج شده روی تصویر هر کدام از این تنظیمات را بررسی می کنیم .
شماره 1 : Print
بعد از اینکه تنظیمات مربوط به چاپ را انجام بدهید با کلیک کردن روی این آیکون دستور چاپ را به پرینتر می دهیم .
شماره 2 : Copies
اگر می خواهید که فقط یک نسخه از فایل خودتان پرینت کنید نیازی به این گزینه ندارید اما اگر می خواهید چند تا نسخه از فایل خودتان چاپ کنید تعداد نسخه مورد نظرتان را در کادر مربوط به این گزینه بنویسید .
شماره 3 : چه پرینتری؟
اینجا باید اسم پرینتری که با استفاده از آن می خواهید کار پرینت کردن را انجام بدهید به اکسل معرفی کنید .
شماره 4 : چه شیتی ؟
اینجا برای اکسل تعریف می کنید که قرار است از کدام شیت یا شیتها پرینت بگیرید.
خود این گزینه شامل سه تا زیر گزینه است :
شماره 1و 2 : print Active sheet
اگر این گزینه را انتخاب کنید اکسل برای شما هر شیتی که در حال حاضر فعال باشد را پرینت می گیرد .
شماره 3: print Entire Workbook
انتخاب این گزینه باعث می شود همه شیت هایی که در داخل فایل شما هستند و حاوی اطلاعات می باشند برایتان بصورت یکجا پرینت شوند .
شماره 4: Print Selection
نمی خواهید همه اطلاعات یک شیت را پرینت کنید ؟ مشکلی نیست .
فقط همان اطلاعات مورد نظرتان را انتخاب کنید ؛ حالا گزینه Print Selection را فعال کنید تا فقط اطلاعات انتخاب شده از طرف شما برایتان چاپ شوند .
شماره 5 : چه تعداد صفحه یا صفحاتی ؟
فرض کنید که اطلاعاتی که می خواهید چاپ کنید شامل 10 تا صفحه است اما شما فقط می خواهید که صفحات 1 تا 5 را برای خودتان چاپ کنید .
تنها کاری که باید بکنید این است که شماره صفحه شروع و شماره صفحه انتهایی پرینت را در این قسمت وارد کنید .
شماره 6:پرینت بصورت یک رو یا دورو
اگر می خواهید در مصرف کاغذ صرفه جویی کنید می توانید به جای پرینت کردن روی یک صفحه کاغذ از اکسل بخواهید که اطلاعات شما را به صورت پشت و رو پرینت کند .
البته برای این کار پرینتر شما باید قابلیت پرینت دو رو داشته باشد . حالا تنظیمات این بخش را می توانید به صورت زیر انجام بدهید .
1- گزینه اول print one side
این گزینه پیش فرض برای چاپ اطلاعات است و برای مواقعی است که می خواهید اطلاعات شما فقط بر روی یک طرف کاغذ پرینت شوند .
2- گزینه دوم و سوم :print on Both side
اگر پرینتر شما قابلیت پرینت دور ور را دارد و می خواهید اطلاعات شما روی هر دو طرف برگه چاپ شوند یکی از این دو تا گزینه را انتخاب کنید . اما این دو تا گزینه چه تفاوتی با هم دارند ؟
تنها تفاوت بین آنها بر می گردد به نحوه صحافی کردن اطلاعات شما .
اگر قرار است بعد از چاپ برگه های شما از لبه کناری صحافی شوند می توانید گزینه اول را انتخاب کنید .
اما اگر برگه ها قرار است از لبه بالایی صحافی شوند گزینه دوم را انتخاب کنید .
این گزینه پیش فرض برای چاپ اطلاعات است و برای مواقعی است که می خواهید اطلاعات شما فقط بر روی یک طرف کاغذ پرینت شوند .
به تصویر زیر که نگاه کنید بهتر متوجه موضوع می شوید .
شماره 7:با چه توالی در پرینت ؟
این گزینه توی دو تا حالت به کارتان می آید . حالت اول اینکه تعداد صفحاتی که می خواهید پرینت بگیرید بیشتر از یک صفحه باشد .
حالت دوم هم اینکه تعداد دفعاتی که می خواهید از این صفحات پرینت بگیرید بیشتر از یک بار باشد .
مثلا فرض کنید 10 صفحه دارید و می خواهید همه آنها را 3 بار پرینت کنید . اینجا می توانید با استفاده از گزینه Collate توالی چاپ صفحات را تعیین کنید . اما چطوری ؟
اینجا ما دو تا گزینه داریم . گزینه Collate و گزینه Non collate . عملکرد هر کدام از این گزینه ها را در تصویر زیر می توانید ببینید .
اگر گزینه Collate را انتخاب کنید اکسل از شماره برگه 1 شروع به پرینت می کند و به صورت متوالی تا برگه شماره 10 همه صفحات را برای مرتبه اول پشت سر هم پرینت می کند .
حالا همین فرآیند را برای مرتبه های دوم تا دهم ادامه می دهد تا تعداد پرینت های شما از کل این صفحات به 3 مرتبه برسد . ردیف دوم از تصویر بالا همین قضیه را نشان می دهد .
اما اگر گزینه non Collate را انتخاب کنید چه اتفاقی می افتد .
در این حالت اکسل اول صفحه 1 را برای 5 بار پرینت می کند . بعد به سراغ صفحه 2 رفته و آن را هم برای 5 بار پرینت می کند و برای صفحه های دیگر هم تا آخرین برگه همین روند را ادامه می دهد .
ردیف اول از تصویر بالا مربوط به همین گزینه است .
اینجا دیگر بسته به نیاز و سلیقه شماست که کدام گزینه را انتخاب کنید .
شماره 8:با منگنه یا بدون منگنه ؟
این گزینه در دو تا حالت به کار می آید اول اینکه تعداد صفحاتی که پرینت می کنید خیلی بیشتر از یک یا دو صفحه باشد و حالت دوم هم اینکه بخواهید این برگه های پرینت شده را به هم منگنه کنید .
اگر به تصویر بالا دقت کنید اول باید مشخص کنید که قرار است برگه های شما فقط با یک منگنه به هم متصل بشوند یا اینکه با دو تا منگنه . بعد بر اساس تعداد منگنه ها می توانید محلی را که قرار است منگنه شود را برای اکسل تعیین کنید و بعد کار چاپ را به اکسل بسپارید .
شماره 9: افقی یا عمودی ؟
توی این گزینه مشخص می کنید اطلاعات شما بصورت افقی چاپ شوند یا به صورت عمودی .
اگر می خواهید اطلاعات شما بر روی برگه ها به صورت عمودی پرینت شود گزینه شماره 1 و اگر می خواهید بصورت افقی چاپ شود گزینه شماره 2 را انتخاب کنید .
شماره 10: در چه اندازه ای ؟
اینجا سایز و اندازه کاغذ خودتان را انتخاب می کنید . یک سری اندازه های استاندارد و از قبل تعریف شده وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید . اما اگر اندازه خاصی مد نظرتان است نگران نباشید چون با استفاده از گزینه more paper size امدازه مورد نظر خودتان را در اختیار اکسل قرار دهید .
دیدگاهتان را بنویسید