چرا اکسس ؟ چرا اکسل یا وُرد نه ؟
سلام به سافت پلاس خوش آمدید امروز می خواهیم سه تا نرم افزار اکسس، اکسل و وُرد را از منظر ایجاد بانک های اطلاعاتی با استفاده از هر کدام آنها مقایسه کنیم .
شاید با نرم افزار اکسس آشنایی چندانی نداشته باشید اما مطمئنا کار با اکسل و وُرد را در حد خوبی بلد هستید .
هر کدام از این نرم افزار ها برای کار خاصی طراحی شده اند .
از اکسل برای انجام محاسبات ریاضی و آماری و همین طور برای رسم نمودارها استفاده می شود .
از نرم افزار وُرد هم برای کار با متن ها، ایجاد و ویرایش اسناد متنی و کارهایی از این دست استفاده می شود .
در این بین نرم افزار اکسس هم برای ایجاد و مدیریت بانکهای اطلاعاتی یا همان دیتابیس ها کاربرد دارد .
اما خیلی ها برای ایجاد بانک های اطلاعاتی خودشان به جای اکسس باز هم از نرم افزار های اکسل و یا حتی وُرد استفاده می کنند . کاری که از پایه و اساس اشتباه است .
امروز در این مطلب می خواهم که با همدیگر و از دیدگاه دیتابیس ها عملکرد هر کدام از این نرم افزار ها را با هم
مقایسه کنیم تا متوجه قابلیت های بی نظیر اکسس برای ایجاد بانکهای اطلاعاتی بشوید .
من علیرضا شهرآئینی هستم و اینجا سایت سافت پلاس است . یادتان باشد که در سافت پلاس سادگی حرف اول را می زند پس من هم سعی می کنم همه چیز را در نهایت سادگی در اختیار شما قرار دهم .
با من همراه باشید .
مقایسه سه نرم افزار در مواجهه با حجم زیاد اطلاعات
یک موقع است که ما با حجم کمی از اطلاعات سر و کار داریم مثلا یک شرکت کوچک که 10 نفر کارمند دارد یا یک فروشگاه که تعداد اقلامش 50 قلم است و تعداد 100 نفر هم مشتری بیشتر ندارد .
خب اگر برای چنین شرایطی بخواهیم یک پایگاه داده تعریف کنیم مسلما نرم افزاری مثل وُرد هم به راحتی از پس کارهایی مثل جستجو کردن و ثبت دخل و خرج بر می آید . البته در این بین یک سری محدودیت هایی هم خواهد داشت .
اما مسلما نرم افزار اکسل در این مورد هیچ محدودیتی ندارد و خیلی راحت و بصورت کامل از پس همه چیز بر می آید .
اما فرض کنید که با یک شرکت که تعداد کارگرانش 2000 نفر هستند سر و کار داریم . مسلما دیگر اینجا از نرم افزار وُرد کاری بر نمی آید .
پس می ماند دو تا نرم افزار دیگر یعنی اکسل و اکسس . خیلی ها برای مدیریت مربوط به این تعداد از اطلاعات به سراغ نرم افزار اکسل می روند .
چرا ؟ چون توی اکسل همه چیز حاضر و آماده است و خیلی راحت می شود اطلاعات را در داخل آن وارد کرد .
اما در مورد اکسس قضیه کمی فرق می کند .
توی اکسس شما باید خودتان اول یک جدول را طراحی کنید و بعد در داخل آن جدول اطلاعات خودتان را وارد کنید .
این کار شاید کمی وقت گیر باشد و کمی هم نیاز به تخصص داشته باشد اما بعد از اینکه اطلاعات خودتان را در اکسس ثبت کردید مزیت ها و قابلیت های زیادی برای مدیریت کردن این اطلاعات از طرف اکسس در اختیار شما قرار می گیرد . اختیاراتی که بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد .
پس تا به اینجا نتیجه می گیریم که هم اکسل و هم اکسس برای کار با حجم زیادی از اطلاعات می توانند گزینه های مناسبی باشند .
مقایسه سه نرم افزار برای جستجوی بین داده ها
یکی از چیزهایی که در کار با داده ها مخصوصا در حجم های زیاد به آن احتیاج پیدا می کنیم این است که بتوانیم بین اطلاعات خودمان خیلی سریع جستجو کنیم و آیتم های مورد نظر خودمان را پیدا کنیم .
حالا می خواهیم ببینیم که این سه تا نرم افزار در زمینه جستجوی داده ها چه امکانات و قابلیت هایی را برای ما فراهم کرده اند .
اول به سراغ نرم افزار وُرد برویم .
همه امکاناتی که نرم افزار ورد برای جستجو در اختیار ما قرار می دهد محدود به گزینه Find می باشد که تازه دردسر های خاص خودش برای استفاده را هم دارد .
اما در مورد نرم افزار اکسل قضیه به چه منوال است .
توی اکسل شرایط کمی بهتر است . نرم افزار اکسل برای جستجوی داده ها از ابزار Find می توانیم استفاده کنیم . در کنار آن می شود از قابلیت فیلتر کردن داده ها هم یک جورهایی می شود برای جستجو کردن بین آنها استفاده کرد .
من در مطلبی با عنوان جستجوی داده ها در اکسل،wildcard ها چه کمکی به ما می کنند مفصل در مورد استفاده از این ابزار صحبت کرده ام که توصیه می کنم حتما از طریق لینک بالا این مطلب را هم مطالعه کنید .
اما مطمئنا ابزار Find چیزی نیست که بخواهد همه نیازهای ما را برای جستجوی داده ها در اکسل برطرف کند . مخصوصا موقعی که تعداد داده های ما خیلی زیاد باشد .
اما با این وجود اکسل با زهم قابلیت های دیگری را برای جستجو در اختیار ما قرار می دهد و حتی این امکان را برای ما فراهم کرده که خودمان یک سری قابلیت های جدید برای جستجوی بین داده ها در اکسل برای خودمان ایجاد کنیم .
اگر شما هم دوست دارید با این قابلیت ها آشنا شوید و در داخل اکسل جستجوی های پیشرفته ای راب رای خودتان طراحی کنید به شما محصول بی نظیر تکنیک های جستجو در اکسل را معرفی می کنم .
توی این محصول می توانید یاد بگیرید که چطور مثل کاربران حرفه ای در اکسل برای خودتان جستجوهای پیشرفته ای را طراحی کنید .
اما برویم به سراغ نرم افزار اکسس . فکر می کنید که اکسس برای جستجوی داده ها چه امکاناتی را در اختیار تان قرار می دهد .
فرقی نمی کند که تعداد داده های شما کم ؛ متوسط یا خیلی زیاد است؛ توی اکسس دست شما برای جستجوی بین داده ها کاملا باز است .
اکسس تعداد زیادی امکانات و قابلیت های مختلف را برای جستجوی بین داده ها در اختیارتان قرار می دهد .
از ابزار های ساده ای مثل Find و فیلتر کردن داده ها گرفته تا تکنیک های مختلفی که برای جستجو کردن بین داده های خودتان می توانید از آنها استفاده کنید .
توی همین سایت هم من کلی مطلب در مورد جستجوی داده ها در اکسس را منتشر کرده ام . نمونه اش هم همین مطلب 5 گام ساده برای طراحی یک جستجوی پیشرفته در اکسس که در داخل آن با یک تکنیک فوق العاده کاربردی برای جستجوی داده ها در اکسس آشنا می شوید . توصیه می کنم حتما با استفاده از این لینک این مطلب را مطالعه کنید .
اگر هم دوست دارید با تکنیک های پیشرفته جستجو در اکسس آشنا شوید می توانید از محصول تکنیک های جستجوی پیشرفته در اکسس که استفاده کنید . توی این محصول همه روش های جستجو در اکسس را از ساده ترین روش تا پیشرفته ترین آنها را به خوبی یاد خواهید گرفت .
اما آیا امکانات اکسس برای جستجوی داده ها محدود به همین موارد می شود ؟
این مطلب در دست تکمیل شدن است …………………..
دیدگاهتان را بنویسید